UE chce, aby sektor publiczny działał w zakresie zwalczania smogu w transporcie

, , , , ,

W poniedziałek 11 lutego Parlament Europejski, Rada i Komisja osiągnęły porozumienie, w którym określono zasady, zgodnie z którymi sektor publiczny powinien kupować i stosować wystarczającą ilość energooszczędnych lekkich i ciężkich pojazdów, ze szczególnym uwzględnieniem autobusów w transporcie publicznym.

“Prawie dwie trzecie emisji, które tworzą smog, pochodzi z transportu, musimy z tym walczyć. Europejczycy są zmęczeni smogiem, sektor publiczny potrzebuje czystych, energooszczędnych autobusów, ciężarówek i samochodów dostawczych, a europejski przemysł długoterminowej innowacji impuls do nadążenia za globalną konkurencją “- powiedział poseł Andrzej Grzyb, który negocjował zmiany w dyrektywie w imieniu Parlamentu w sprawie promowania ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów drogowych.

Porozumienie osiągnięte między instytucjami europejskimi zapewni, że pewna część pojazdów – lekkich pojazdów ciężarowych, ciężarówek i autobusów – zamówionych przez sektor publiczny, powinna emitować zerową lub niską emisję NOx i pyłów, które są główną przyczyną smogu pochodzącego z transportu. Jednocześnie uzgodnione rozwiązania zmniejszą emisję CO2 do atmosfery, zmniejszając wpływ zmiany klimatu na transport.

“Sektor publiczny, w szczególności na szczeblu centralnym, lokalnym lub regionalnym, powinien dawać dobry przykład kupując pojazdy o niskiej i zerowej emisji” – podkreślił Grzyb.

Jednym z kluczowych osiągnięć grupy EPP było zapewnienie, że nowe przepisy pozwolą na większą elastyczność w wyborze pojazdów, które uważa się za czyste. Oprócz elektryczności i wodoru, które traktowane są priorytetowo, są to na przykład LPG oraz biopaliwa i biogaz.

“Jest to ważne, ponieważ najlepiej będzie promować czysty transport i zachęcić do korzystania z nowych technologii, takich jak pojazdy elektryczne i inne pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi, które pomogą nam lepiej chronić klimat i osiągnąć cele uzgodnione w porozumieniu klimatycznym w Paryżu w 2015 r.” – zakończył Grzyb.

Artykuł UE chce, aby sektor publiczny działał w zakresie zwalczania smogu w transporcie pochodzi z serwisu Andrzej Grzyb.

Skills

Posted on

Luty 12, 2019