W Polsce system transportu drogowego jest niedoskonały i naraża człowieka na wypadki drogowe – drzewa rosnące przy drodze, niestrzeżone przejazdy kolejowe, nieoświetlone przejścia dla pieszych, ciężki ruch tranzytowy w centrach miast i miasteczek to niektóre przykłady, z którymi musimy się zmierzyć.

W 2013r. długość dróg twardych w Polsce wynosiła 286 896 km., a zarejestrowanych pojazdów było 24 875 700. Odnotowano 35 847 wypadków, w tym 3 357 zabitych a 44 059 rannych. 26% wypadków było z udziałem pieszych, 24% spowodowanych nadmierną prędkością, a w 17% sprawcami byli młodzi kierowcy. Najechanie na drzewo, zderzenie czołowe, najechanie na pieszego to najczęstsze przyczyny śmiertelnych wypadków. Największą grupę ich sprawców (zabitych i rannych) są kierowcy w wieku 18 – 34 lat i 65 – 69 lat.

Do zdarzeń drogowych najczęściej dochodziło z powodu nadmiernej prędkości oraz nieostrożnego wejścia na jezdnię przed jadącym pojazdem. Z analizy materiałów wypadkowych wynika, że najwięcej ich powodujemy przy świetle dziennym, dobrych warunkach atmosferycznych, na suchej jezdni i odcinkach prostych.

Sierpień, wrzesień i październik to miesiące, w których najczęściej dochodziło do wypadków śmiertelnych. Piątek jest dniem tygodnia o największej ilości wypadków, a niedziela o największej ilości zabitych. Między 1400 – 1800 dochodzi najczęściej do wypadków.

W moim województwie wielkopolskim posiadającym 3 462 400 mieszkańców było zarejestrowanych 2 523 400 pojazdów, które poruszały się po 1 797km. dróg krajowych, 2 686km. dróg wojewódzkich, 11 322km. dróg powiatowych oraz 11 577km. dróg gminnych.

W 2013 roku zarejestrowano 2 633 wypadków, 289 zabitych, 4 053 rannych oraz 30 232 kolizji. W strukturze wypadków pierwsze niechlubne miejsce zajmuje zderzenie boczne z udziałem pieszego, zderzenia czołowe i boczne.

W 2013 roku nastąpiła poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Liczba śmiertelnych wypadków wyraźnie spadła. W strukturze wypadków dominują zderzenia boczne oraz wypadki z pieszymi. Największy odsetek zabitych w województwie stanowią piesi.  Stąd obserwuję duży nakład  samorządu województwa na budowę chodników, ścieżek rowerowych, przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną.

Problemem dla województwa wlkp. jest wysoki poziom zagrożenia powodowanego przez młodych kierujących, a także duży odsetek wypadków związanych z najechaniem na drzewo. Pocieszające jest, że procent wypadków z udziałem nietrzeźwych kierowców był najmniejszy w kraju.

Źródło: http://jozefracki.blog.onet.pl/2014/07/23/priorytety-dla-poprawy-bezbieczenstwa-ruchu-drogowego/