Senator Andżelika Możdżanowska doprecyzowała różnicę między zajęciami dodatkowymi a zajęciami specjalistycznymi, którymi objęte są tylko dzieci wymagające wsparcia w różnych obszarach rozwoju, posiadające opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. W kępińskich przedszkolach w sposób bardzo profesjonalny realizowane są zajęcia specjalistyczne zajęcia: m.in. gimnastyki korekcyjnej, zajęcia logopedyczne, rewalidacyjne, wczesne wspomaganie ucznia itp., lecz nie są to zajęcia dodatkowe. Te zajęcia są prowadzone zgodnie z Rozporządzeniem Ministra o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jeżeli np. dziecko ma dysfunkcje dotyczące wymowy i powinno korzystać z pomocy logopedy, ten logopeda w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej tej pomocy powinien w przedszkolu udzielać. Niektóre miasta wskazują takie zajęcia jako zajęcia dodatkowe – niestety błędnie; także religię jako zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolach w czasie bezpłatnym i w ramach jednej godziny za maksymalnie 1 zł, finansowane z budżetu przedszkola. Zajęcia dodatkowe, to te organizowane dla wszystkich dzieci w ramach 1 zł za każdą dodatkową godzinę ponad minimum 5 bezpłatnych godzin, powinny być przede wszystkim ogólnodostępne i realizowane z uwzględnieniem potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, czyli dla 3 i 4-latków – 15 min zajęć, dla 5 i 6-latków – 30 min. Zgodnie z obowiązującymi przepisami rodzice nie mogą płacić za te zajęcia więcej niż 1 zł, niezależnie od tego, w jaki sposób one będą prowadzone. Wszystkie zajęcia, w tym zajęcia dodatkowe, w przedszkolu publicznym muszą być finansowane z budżetu przedszkola i nie mogą wiązać się z ponoszeniem dodatkowych opłat przez rodziców – podkreślała senator. Mając na uwadze szczególną troskę o przyszłość edukacyjną oraz równe szanse Naszych Dzieci w zakresie upowszechniania wychowania przedszkolnego od najmłodszych lat i wykorzystania potencjału, rozwoju uzdolnień, kształtowania umiejętności i kompetencji oraz talentów i zainteresowań dzieci w kępińskich przedszkolach naszym obowiązkiem jest by w ramach otrzymanej dotacji zapewnić realizację zajęć dodatkowych w przedszkolach w Gminie Kępno z uwzględnieniem oczekiwań rodziców wobec przedszkola w szczególności w zakresie rozwoju talentów i zainteresowań ich dzieci. Przypomnę, że organizowanie wychowania przedszkolnego jest zadaniem własnymi obowiązkiem jednostki samorządu terytorialnego.
Dotacje celowe są najlepszą formą wsparcia gmin w realizacji ich zadań własnych. Ten sposób przepływu środków budżetowych będzie przede wszystkim wspomagać realizację konkretnego celu, jakim jest zwiększenie dostępu dzieci do edukacji przedszkolnej przy zachowaniu warunków wykorzystania tych środków przez jednostkę samorządu terytorialnego – wyjaśniała senator. Dotacja przedszkolna w 2014 roku wynosi 1242 zł na jedno dziecko; 1 567mln zł przeznaczona dla wszystkich gmin na terenie naszego kraju na realizację tego zadania. Kwota dotacji jest udzielana na każde dziecko korzystające z wychowania przedszkolnego na obszarze danej gminy, niezależnie – i to też jest bardzo ważne – od tego, czy dziecko pozostaje w przedszkolu pięć godzin czy dłużej. Gmina Kępno otrzyma kwotę ok. 1 228 338 mln zł, z czego znaczna część dotacji ponad 900 tys. zł z przeznaczeniem na rozwój wychowania przedszkolnego dla dzieci uczęszczających do przedszkoli w Gminie Kępno. Radni Miejscy, podjęli decyzję, że 200 tysięcy przeznaczą na organizację dwóch zajęć dodatkowych w każdym oddziale przedszkolnym w placówkach samorządowych funkcjonujących w Gminie Kępno – języka angielskiego dla wszystkich przedszkolaków oraz drugiego dowolnego zajęcia dodatkowego, zgodnie z oczekiwaniami Rodziców. Zagwarantowanie każdemu dziecku uczęszczającemu do przedszkola dostępu do oferty zajęć prowadzonych przez przedszkole, bez względu na status materialny rodziny, bo ten status akurat w przypadku tej materii jest bardzo ważny oraz zniesienie barier w upowszechnianiu wychowania przedszkolnego – to główny cel „przedszkola za 1 zł”. Dziękuję wszystkim Państwu Radnym w imieniu Rodziców i Dzieci – obecnych i przyszłych Przedszkolaków… Dziękuję za wspólną dyskusję, za zrozumienie i decyzję. W każdej sprawie służę Państwu pomocą i wsparciem – przekazała na zakończenia wspólnego posiedzenia senator Możdżanowska.
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na to, że po raz pierwszy są to pieniądze skierowane na wychowanie przedszkolne, które zostały przekazane w ramach dotacji na realizację zadań wychowania przedszkolnego. Zgodnie z art. 14d ust. 3 ustawy o systemie oświaty wysokość dotacji celowej z budżetu państwa na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego dla danej gminy jest obliczana jako iloczyn kwoty rocznej dotacji oraz liczby dzieci, które korzystają z wychowania przedszkolnego na obszarze danej gminy, ustalonej na podstawie danych z Systemu Informacji Oświatowej. Są to dane z 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. Kwota dotacji jest udzielana na każde dziecko korzystające z wychowania przedszkolnego na obszarze danej gminy, niezależnie – i to też jest bardzo ważne – od tego, czy dziecko będzie pozostawało w placówce wychowania przedszkolnego ponad czas bezpłatnego nauczania, czyli ponad pięć godzin, czy będzie po prostu pozostawało w tej placówce dłużej oraz bez względu m.in. na typ placówki oraz organ ją prowadzący. Szczegółowa analiza, którą Ministerstwo Edukacji Narodowej przeprowadziło przed wprowadzeniem tzw. ustawy przedszkolnej, a która była przeprowadzona na poziomie każdej gminy, wykazała, że dotacja celowa z budżetu państwa na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego pokryje 100% ubytku dochodów z dotychczasowych wpływów, które pochodzą z opłat wnoszonych przez rodziców. Dzisiaj doprowadziliśmy do tego, że od 1 września 2014 r. rodzic płaci 100 zł, płaci kilkaset złotych mniej niż płacił dotychczas, a ofertę powinien mieć zapewnioną taką samą.
– w sytuacji, w której dziecko przebywa w przedszkolu średnio 9 godzin, czyli 5 godzin bezpłatnych plus te 4 godziny dodatkowe, rodzic płaci za usługę edukacyjno-wychowawczą od 1 września ok. 92 zł za pobyt swojego dziecka w przeciągu całego miesiąca – wcześniej była to miesięczna kwota ok. 150 zł; doliczając do tego jeszcze miesięczne koszty, które rodzice ponosili w związku z opłatą za zajęcia dodatkowe np. zajęcia języka angielskiego 22-25 zł oraz rytmikę – 16 zł, które w ramach „przedszkola za 1zł” powinny odbywać się w ramach otrzymanej dotacji z budżetu państwa (w ramach 76% dotacji, którą gminy miejsko-wiejskie – Kępno – powinny przekazać na rozwój wychowania przedszkolnego, w tym organizację zajęć dodatkowych). Zgodnie z obowiązującymi przepisami rodzice nie mogą płacić za te zajęcia więcej niż 1 zł, niezależnie od tego, w jaki sposób one będą prowadzone. Wszystkie zajęcia, w tym zajęcia dodatkowe, w przedszkolu publicznym muszą być finansowane z budżetu przedszkola i nie mogą wiązać się z ponoszeniem dodatkowych opłat przez rodziców. Należy w tym momencie także zdecydowanie podkreślić, że podstawa programowa obejmuje bardzo wiele treści, które przecież nakazują nauczycielowi prowadzenie różnorodnych zajęć edukacyjnych i wychowawczych, które przede wszystkim rozwijają osobowość w wieku przedszkolnym dziecka, dostosowanych także do jego możliwości i potrzeb. Zajęcia takie – chodzi tu o zajęcia umuzykalniające, taneczne, plastyczne – znajdują się w podstawie programowej. Ich realizacja należy do obowiązków przedszkola, wszystkie zajęcia organizowane przez dane przedszkole są realizowane w ramach jego zadań statutowych. Za realizację tych zadań odpowiada dyrektor, a także organ prowadzący przedszkole.
Decyzja dotycząca sposobu organizacji zajęć w przedszkolu należała – i to powtarzam – należy zdecydowanie do dyrektora. Przedszkole nadal może i zresztą powinno rozszerzać swoją statutową ofertę edukacyjną, która oczywiście uwzględnia potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci, a różnorodność tej oferty zależy w głównej mierze od inicjatywy i aktywności rodziców (na wniosek rodziców) oraz dyrektorów przedszkoli. Opłaty pobierane od rodziców za przedszkole nie mogą być jednak z tego tytułu wyższe niż 1 zł za godzinę, gdyż zgodnie z art. 14 ust. 8 ustawy o systemie oświaty publiczne przedszkole nie może pobierać opłat innych, niż ustalone przez Radę Gminy zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o systemie oświaty.
„Mając na uwadze wrażliwość wierzę, iż Państwo Radni – osoby zaufania publicznego, realizują działania umożliwiające, by każde Dziecko, którego rodzice wyrażą taką wolę, miało zagwarantowane miejsce w placówce przedszkolnej, a Rodzice rzeczywiście i realnie odczuli w domowym budżecie zmniejszenie opłat. Z prowadzonych przeze mnie konsultacji z okolicznymi samorządami oraz z pozyskanych informacji dotyczących wdrożenia ustawy o systemie oświaty w części dotyczącej organizacji zajęć dodatkowych w przedszkolach oraz realizacji nowych zadań w zakresie wychowania przedszkolnego w ewidentny sposób wynika, iż samorządy w ramach dotacji celowej otrzymały dodatkowe, wyższe środki finansowe na realizację zadań z przeznaczeniem rozwoju wychowania przedszkolnego” (fragm. pisma z dn. 22 października 2013 r. do Członków Komisji Oświaty Rady Miejskiej w Kępnie).
Szanowni Rodzice! Wszelkie pytania w kwestii wyjaśnienia wątpliwości proszę kierować na adres: senator@mozdzanowska.pl
Źródło: www.mozdzanowska.pl
{flike}