ROZMOWY

O nowym egzaminie na prawo jazdy słów kilka

Z zastępcą Dyrektora Wojewódzkiego Ruchu Drogowego w Pile Krzysztofem Paszykiem rozmawiamy o zmianach w zasadach przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy, które czekają nas od 19 stycznia 2013 roku.

Impuls Wielkopolski: W połowie stycznia 2013 r. w życie wejdą nowe zasady przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Czy nowe egzaminy będą trudniejsze?

Krzysztof Paszyk: Nie obawiałbym się nowych egzaminów, zwłaszcza podniesienia ich stopnia trudności. Zmiany wymuszają inny sposób przyswajania niezbędnej wiedzy do części teoretycznej egzaminu. Zwiększona do 2 000 baza pytań, które obowiązywać będą na egzaminie sprawi, że bezcelowym będą przygotowania w oparciu o odpowiedzi na testy. Niezbędna będzie nauka przepisów i zasad poruszania się w ruchu drogowym. Ta zmiana w moim uznaniu podniesie poziom wiedzy młodych kierowców, a tym samym podniesie bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

IW: Czego będą jeszcze dotyczyły wprowadzone zmiany?

KP: Egzaminy teoretyczne będą przeprowadzane tylko w jednej formie – w formie testów jednokrotnego wyboru za pomocą systemu komputerowego – nie będzie możliwości przeprowadzania tego egzaminu w formie testu pisemnego oraz w formie ustnej. Pytania będą generowane w czasie rzeczywistym, będą obejmowały 32 pytania: 20 pytań z wiedzy podstawowej oraz 12 pytań z wiedzy specjalistycznej. Każde pytanie, w zależności od stopnia znaczenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, zawiera przypisaną liczbę punktów od 3 do 1 za udzielenie prawidłowej odpowiedzi. Suma punktów możliwych do uzyskania wynosi 74. Dla otrzymania pozytywnego wyniku egzaminu należy uzyskać co najmniej 68 punktów.

IW: Motocyklistów czekają zmiany – nowa kategoria A2. Co to oznacza w praktyce?

KP: Egzaminy praktyczne na prawo jazdy kategorii A zmieniają się w ten sposób, że zostaje poszerzona liczba kategorii z dwóch: A1 i A do czterech: AM, A1, A2 i A, w tym kategoria AM uprawniająca do kierowania motorowerami i czterokołowcami lekkimi. W zakresie kat. A zostały wprowadzone bardziej wymagające zadania egzaminacyjne na placu manewrowym, w tym slalom szybki oraz omijanie przeszkody. Warunkiem prawidłowego wykonania tych zadań będzie między innymi określona prędkość jazdy. Zostały zwiększone wymagania w stosunku do pojazdów egzaminacyjnych na kategorie A2 – pojemność silnika co najmniej 400 cm³ oraz na kategorię A co najmniej 600 cm³. Nie będzie określonej trasy egzaminacyjnej, na której jest przeprowadzany egzamin praktyczny w ruchu drogowym z wyjątkiem kategorii AM.

IW: A jak wygląda sytuacja z pozostałymi kategoriami?

KP: Egzaminy praktyczne na pozostałe kategorie prawa jazdy nie ulegają zasadniczym zmianom zarówno w zakresie obowiązujących zadań egzaminacyjnych, pojazdów egzaminacyjnych jak również kryteriów oceny umiejętności zdających. W przypadku egzaminu na placu manewrowym została ujednolicona zasada dotycząca przerywania egzaminu – jednakowa dla wszystkich kategorii. W sytuacjach, kiedy: osoba egzaminowana dwukrotnie nieprawidłowo wykona to samo zadanie egzaminacyjne z wyjątkiem zadania 1 – przygotowanie do jazdy osoba egzaminowana : przejechała kołem przez linie wyznaczające stanowiska egzaminacyjne, najechała albo potrąciła pachołek lub tyczkę, w zakresie kategorii T, B+E, C+E, D+E wprowadzona została zasada przerwania egzaminu w przypadku, kiedy osoba egzaminowana wykaże brak umiejętności sprzęgnięcia pojazdu z przyczepą.

IW: Jak wybrać dobrą szkołę jazdy? Na co powinien kursant zwrócić przede wszystkim uwagę?

KP: Przede wszystkim należy zwracać uwagę na statystyki zdawalności absolwentów OSK. Odradzam kierowanie się obiegowymi opiniami o atmosferze podczas kursu itp. Ważne jest też, by kontrolować liczbę godzin spędzonych za kierownicą „elki” i dobrze wykorzystać wszystkie.

IW: Jakie są najważniejsze priorytety Wicedyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Pile?

KP: Zasadniczym priorytetem jest konsekwentne czynienie WORD-u instytucją przyjaźniejszą dla tych wszystkich, którzy korzystają naszych usług, zwłaszcza z egzaminów. Wiele udało się już w tej mierze zrobić. Organizujemy jako jedyny WORD w Wielkopolsce tzw. egzaminy próbne, podczas których każdy może na kilka dni przed egzaminem kat. B zapoznać się z pojazdem i placem egzaminacyjnym. Przygotowaliśmy specjalną salę oczekiwania przed egzaminem odseparowaną od osób trzecich i niepotrzebnych hałasów. Dbamy, by czas oczekiwania od zapisu na egzamin był jak najkrótszy. Szczególnie zaś cieszy, że egzaminator reprezentujący nasz Ośrodek nie kojarzy się już z panem, który jest mało kulturalny.

IW: Dziękuję za rozmowę.


Krzysztof Paszyk – ur. 10 kwietnia 1979 r. Ukończył prawo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2008 r. jest zastępcą dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Pile. Członek Rady Naczelnej Polskiego Stronnictwa Ludowego, Wiceprezes ZW PSL Woj. Wlkp., Prezes ZP PSL w Obornikach.

 

TEKST: Kinga Kołodziejczak