- SMOG STOP – CIEPŁOWNICTWO – ZABEZPIECZONE WSPARCIE UE DLA MODERNIZACJI OGRZEWANIA KOMUNALNEGO W MIEJSCE TRUJĄCYCH STARYCH PIECÓW – ELEKTROMOBILNOŚĆ I BIOGAZ W TRANSPORCIE PUBLICZNYM
- CZYSTA ENERGIA DLA POLSKI – TRANSFORMACJA ENERGETYCZNA OD WĘGLA DO OZE – REFORMA EUROPEJSKIEGO SYSTEMU HANDLU POZWOLENIAMI NA EMISJE ETS – 12,5 mld Euro na modernizację w Polsce
- BIOEKONOMIA – BIOPALIWA
- GOSPODARKA O OBIEGU ZAMKNIĘTYM – BEZ ODPADÓW, DLA SUROWCÓW
Poseł Andrzej Grzyb pracował nad szeregiem istotnych zagadnień, takich jak: efektywność energetyczna, europejska strategia w zakresie surowców, polityka UE na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw, Europejski Program finansowania badań naukowych i ich wdrażania Horyzont 2020, a także nad opinią Komisji Przemysłu Badań i Energii w sprawie Wspólnej Polityki Rolnej 2013-2020, pakiet czystego powietrza, pakiet mobilności (emisje) i wiele innych.
SMOG STOP – CIEPŁOWNICTWO – ZABEZPIECZONE WSPARCIE UE DLA MODERNIZACJI OGRZEWANIA KOMUNALNEGO W MIEJSCE TRUJĄCYCH STARYCH PIECÓW – ELEKTROMOBILNOŚĆ I BIOGAZ W TRANSPORCIE PUBLICZNYM
Stop – SMOG Ochrona powietrza – MCP (Emisja ze Średnich Obiektów Spalania), CVD (Wspieranie czystych pojazdów)
Poseł Grzyb aktywnie uczestniczy w pracach legislacyjnych nad dyrektywami i rozporządzeniami mającymi wpływ na jakość powietrza, wprowadzając zapisy mające zapewnić że ludzie będą mogli oddychać czystym, zdrowym powietrzem, nie będą narażeni na smog. Równocześnie dba o to by przepisy były korzystne dla gospodarki, innowacyjności i tworzenia miejsc pracy. W ramach prac nad pakietem czystego powietrza oraz pakietem czystego transportu zajmował się dyrektywą o narodowych limitach emisji niektórych zanieczyszczeń, zmianie dyrektywy o eurowiniecie, czy standardach emisji dla pojazdów lekkich i ciężkich. Był również sprawozdawcą dwóch przyjętych przez PE i Radę dyrektyw o średnich obiektach spalania energetycznego (MCPD), oraz o wspieraniu czystych pojazdów (CVD).
W Unii Europejskiej potrzebujemy prawa, dzięki któremu możliwe będzie osiągnięcie korzyści środowiskowych utrzymując optymalne koszty. Musimy dbać o jak najwyższą jakość powietrza którym oddychamy, ale równocześnie nie możemy zapominać o innych potrzebach społecznych. Dyrektywa o emisjach ze średnich obiektów spalania, której byłem sprawozdawca jest dobrym przykładem pogodzenia tych wartości. – Andrzej Grzyb.
Poseł Andrzej Grzyb był z ramienia Parlamentu Europejskiego sprawozdawcą Dyrektywy o redukcji niektórych zanieczyszczeń ze średnich obiektów spalania energetycznego. W polskich realiach znacząca część tego typu instalacji to instalacje ciepłownicze, w dużej mierze będące własnością samorządów, część z nich znajduje się w takich instytucjach jak szkoły czy szpitale. Dyrektywa była częścią pakietu regulacji dotyczącego czystego powietrza i miała na celu długoterminowe ograniczenie emisji takich szkodliwych związków jak tlenki siarki czy azotu oraz pyły. Wypełniała lukę w prawie europejskim między regulacjami dotyczącymi ekoprojektu, obejmującymi obiekty spalania do 1MW i dużymi instalacjami przemysłowymi większymi niż 50MW.
W efekcie prowadzonych przez posła Grzyba negocjacji udało się osiągnąć kształt prawa, który skutecznie ograniczy emisję szkodliwych zanieczyszczeń, równocześnie nie powodując nadmiernych kosztów dla operatorów oraz odbiorców ciepła, w tym ludności korzystającej z ciepła z osiedlowych i miejskich ciepłowni.
Czysty transport publiczny w UE – Clean Vehicles Directive (CVD)
Europejczycy mają dość smogu, sektor publiczny potrzebuje czystych, energooszczędnych autobusów, ciężarówek i samochodów dostawczych, a Europejski przemysł długofalowego impulsu innowacyjnego – efektem prac nad poprawą tej sytuacji jest dyrektywa o wspieraniu czystych pojazdów autorstwa Andrzeja Grzyba przyjęta 25 października w Parlamencie Europejskim. Najistotniejszym założeniem dyrektywy jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń w transporcie drogowym. Powodem tego jest walka ze smogiem oraz stymulowanie rozwoju nowych technologii w UE, w tym elektromobilności. Elektromobilność w wydaniu europejskim ma być czymś więcej niż tylko technologiami bateryjnymi. Mówi się o wykorzystaniu zarówno wodoru, jak i o popularyzacji biogazu.
“60% emisji, które tworzą smog pochodzą z transportu. Musimy z tym walczyć. Szczególnie sektor publiczny, na szczeblu samorządów i regionalnym, powinien dać dobry przykład, kupując nisko i zeroemisyjne samochody” – podkreśla poseł Andrzej Grzyb, autor przyjętej dyrektywy o wspieraniu czystych pojazdów.
Celem dyrektywy jest promocja pojazdów nisko i zeroemisyjnych, a tym samym walka z zanieczyszczeniami powietrza w miastach. Proponowane w dokumencie zmiany zobowiązują jednostki administracji państwowej i samorządowej, do tego by część kupowanych przez nie pojazdów lub zamawianych usług, przede wszystkim w transporcie publicznym, była nisko lub zeroemisyjna. Dyrektywa dotyczy głównie zakupów autobusów, ciężarówek, samochodów dostawczych, ale także samochodów osobowych.
Dla każdego kraju członkowskiego UE wyznaczony został cel dopasowany do poziomu jego zamożności. Dzięki staraniom posła Andrzeja Grzyba, nowe przepisy pozwalają również na większą elastyczność w kwestii doboru energii napędzających pojazdy uznawane za czyste. Obok priorytetowo traktowanych elektryczności czy wodoru, są nimi na przykład gaz ziemny, w tym biometan, LPG czy biopaliwa.
„To pozwoli na promocje czystego transportu, wesprze rozwój nowych technologii takich jak samochody elektryczne lub samochody napędzane paliwami alternatywnymi a poprzez to pozwoli osiągnąć cele klimatyczne uzgodnione w porozumieniu paryskim” – podkreśla Andrzej Grzyb.
Grupa Europejskiej Partii Ludowej poparła również ideę posła Andrzeja Grzyba wprowadzającą mechanizmy pozwalające na lepszą ochronę europejskich producentów aut. „Przetargi organizowane w celu zakupu czystych pojazdów zaliczane jako realizacja celów dyrektywy, powinny być otwarte dla firm spoza UE, jedynie w przypadku, gdy państwa, z których pochodzą dopuszczają na równych zasadach do przetargów firmy z UE. Taki zapis sprzyjałby wyrównywaniu zasad międzynarodowej konkurencji, wspiera Europejskie miejsca pracy oraz rozwój technologiczny w UE” – podkreślił Andrzej Grzyb, ubolewając, że mimo poparcia największej frakcji zapis ten nie znalazł poparcia większości na tym etapie prac nad dyrektywą.
Negocjacje międzyinstytucjonalne zakończyły się 11 lutego 2019, dyrektywa ma zostać przyjęta na drugiej kwietniowej sesji plenarnej PE w Strasbourgu.
więcej -> tutaj
CZYSTA ENERGIA DLA POLSKI – TRANSFORMACJA ENERGETYCZNA OD WĘGLA DO OZE – REFORMA EUROPEJSKIEGO SYSTEMU HANDLU POZWOLENIAMI NA EMISJE ETS – 12,5 mld Euro na modernizację w Polsce
Unia Europejska powinna rozważnie kształtować politykę spójności, przy większej współpracy z regionami i silniejszym wsparciu małych i średnich przedsiębiorstw. Racjonalne podejście do wyzwań klimatycznych, uwzględniające m.in. inwestycje w odnawialne źródła energii np. bioźródła czy alternatywne źródła gazu, może być impulsem do rozwoju, włączającego także obszary mniej zurbanizowane. – Andrzej Grzyb, 2010
Energia – UE wspierająca polską transformację energetyczną ku racjonalnej energetyce niskowęglowej, a docelowo bez węgla, stawiającej na OZE, efektywnej, zdrowszej i tańszej, dbając o impulsy ekonomiczne i nowe miejsca pracy m.in. w obszarach po górniczych. W walce ze smogiem wsparcie UE dla rozwoju ciepłownictwa, w miejsce spalania niskiej jakości opału czy śmieci. Walcząc ze smogiem w transporcie drogowym wsparcie UE dla elektromobilności, wodoru, zaawansowanych biopaliw i biogazu.
Poseł Andrzej Grzyb kształtuje prawo UE w zakresie energii i klimatu by zapewnić zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo i dostosowanie do możliwości gospodarek europejskich.
ETS – System Handlu Emisjami w UE
W ramach prac nad polityką energetyczno-klimatyczną Unii Europejskiej poseł Andrzej Grzyb konsekwentnie dba by realizacja celów środowiskowych i klimatycznych łączyła się z ochroną i wzmocnieniem konkurencyjności europejskiej gospodarki oraz kondycji przedsiębiorstw m.in. w Polsce, w tym polskiej chemii, przemysłu nawozowego, wapienniczego, stalowego, cementowego, materiałów ceramicznych i energetyki. Dotyczy to m.in. ETS, a więc handlu na terenie UE pozwoleniami na emisje gazów (CO2) – nieuniknionego przy działalności przemysłu. Bez możliwości emitowania gazów przemysł nie może funkcjonować. Z kolei emitowane gazy wpływają na klimat i zdrowie obywateli, stąd należy poszukiwać metod, zachęt do ograniczenia emitowania tych gazów, ale tak, by jednocześnie nie doprowadzić do likwidacji przemysłu i miejsc pracy. W 2014 roku poseł Grzyb wspierał sprzeciw wobec tzw. „backloadingu”, czyli czasowego zdjęcia z rynku pewnej ilości uprawnień do emisji CO2, co skutkować miało podniesieniem ich ceny. W 2015 roku zabiegał o racjonalny kształt powoływanej w ramach Europejskiego Systemu Handlu Emisji Gazami Cieplarnianymi (ETS) tzw. Rezerwy Stabilizacyjnej Rynku (MSR). W 2016 roku aktywnie uczestniczy w procesie kolejnej reformy systemu ETS, zabiegając o sprawiedliwy przydział darmowych uprawnień dla przedsiębiorstw zagrożonych przeniesieniem z terenu UE (tzw. Carbon Leakage), utrzymanie konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych, oraz ciepłownictwa czy korzystny kształt wsparcia dla polskiego sektora energetycznego. Między innymi dzięki jego zabiegom w ramach reformy zabezpieczone zostało ponad 12,5 mld Euro wsparcia UE dla transformacji ku czystszej energetyce w Polsce w ramach systemu handlu emisjami gazów cieplarnianych ETS – w tym zwiększenie funduszu modernizacyjnego w ramach ETS z około 2 do 2.5 mld Euro.
Jednocześnie do wyróżnienia jako cytat: „Dzięki jego zabiegom w ramach reformy zabezpieczone zostało ponad 12,5 mld Euro wsparcia UE dla transformacji ku czystszej energetyce w Polsce w ramach systemu handlu emisjami gazów cieplarnianych ETS – w tym zwiększenie funduszu modernizacyjnego w ramach ETS z około 2 do 2.5 mld Euro”.
Dlaczego Polska powinna wejść na drogę transformacji energetycznej?
Poseł Grzyb jest współautorem opracowania dotyczącego konieczności transformacji energetycznej w Polsce.
http://biznesalert.pl/dlaczego-polska-wejsc-droge-transformacji-energetycznej-analiza/
W analizie tej, opiera się na danych dotyczących polskiego sektora elektroenergetycznego z których wynika, że do 2025 roku konieczne jest zastąpienie mniej więcej 1/3 obecnych mocy. Postuluje tam stopniowe zastępowanie mocy konwencjonalnych opartych na węglu poprzez Odnawialne Źródła Energii (wiatr – zarówno na morzu jak i na lądzie; biogaz), a także znaczące zwiększenie roli ciepłownictwa systemowego w wytwarzaniu energii elektrycznej w Polsce. Docelowo znacząco ma spaść udział węgla w wytwarzaniu energii oraz wzrosnąć znaczenie OZE.
BIOEKONOMIA – BIOPALIWA
Bioekonomia
Bioekonomia i gospodarka o obiegu zamkniętym są szansą na zrównoważony i innowacyjny rozwój Polski, zarówno dużych ośrodków miejskich jak i terenów mniej zurbanizowanych. Dzięki nowym technologiom, dobrej gospodarce surowcowej włączającej surowce z odpadów i oparciu na materiałach organicznych również z produkcji pierwotnej rolnej, leśnej i wodnej, powstaną nowe, wysokiej jakości miejsca pracy w przemyśle, sektorze technologicznym czy rolnictwie. – Andrzej Grzyb
Bioekonomia/biogospodarka jest kluczową i jedną z najszerszych dziedzin gospodarki, która obecnie na świecie i w UE jest traktowana priorytetowo. Zakłada produkcję z odnawialnych, biologicznych źródeł dostarczanych przez otaczającą nas przyrodę lub pozyskiwanych w ramach szeroko pojętego rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa i akwakultury oraz gospodarki nadbrzeżnej. Pozyskiwane w ten sposób surowce mogą być przetwarzane na: żywność, pasze, produkty biologiczne (takie, które są całkowicie lub w większości złożone z materiałów pochodzenia biologicznego jak np. bioplastiki, opakowania, materiały izolacyjne i konstrukcyjne) oraz bioenergię. Biogospodarka swoim obszarem obejmuje: rolnictwo, leśnictwo, rybołówstwo, produkcję żywności, produkcję papieru, jak również części przemysłu chemicznego, biotechnologicznego i energetycznego, ale również gospodarkę odpadami w zakresie obejmującym bioodpady. Poseł Andrzej Grzyb zwraca szczególną uwagę na projekty legislacyjne, które wchodzą w zakres biogospodarki. W ostatnich latach prace trwały między innymi nad legislacją dotyczącą biopaliw, jak również gospodarki w obiegu zamkniętym. Wniesione poprawki dotyczące biopaliw pozwoliły na utrzymanie celu 7% produkcji biopaliw z surowców rolniczych, co odpowiada obecnemu potencjałowi polskiej produkcji biopaliw
Biopaliwa
W 2014 roku poseł Andrzej Grzyb wstrzymał zmiany proponowane przez Komisję Europejską ograniczające udział biopaliw pochodzenia rolniczego z 10% do 5%. Na skutek zachęt wprowadzonych w 2008 roku producenci m.in. w Polsce rozwinęli ten rynek do udziału w wysokości 7%. Finalnie ograniczenie udziału biopaliw dzięki m.in. poprawkom posła Grzyba i prowadzonym negocjacjom, udało się utrzymać właśnie na tym poziomie, tym samym chroniąc dotychczasowe inwestycje zarówno polskich rolników, jak i producentów biopaliw.
Gospodarka o obiegu zamkniętym – bez odpadów, dla surowców
Poseł Andrzej Grzyb aktywnie uczestniczy w pracach nad gospodarką o obiegu zamkniętym. Jest to jeden z najbardziej ambitnych w ostatnich latach projektów europejskich, który ma porządkować gospodarkę odpadami tak, by jak najmniej odpadów było składowanych oraz odpowiada na strukturalny deficyt surowców w Europie i jej uzależnienie od importu poprzez efektywny odzysk surowców z odpadów. Jest to szczególnie ważne dla konkurencyjności gospodarki europejskiej, gdyż znaczna część dostępnych surowców, w tym surowców krytycznych, potrzebnych do rozwoju wysokich technologii, jest skupiona na terytoriach zależnych od Chin bądź też na terenach objętych konfliktami. W pracach nad pakietem legislacyjnym dotyczącym odpadów Poseł Grzyb postulował dostosowanie dyrektyw do realiów panujących w różnych krajach członkowskich oraz premiowanie krajów takich jak Polska, w których wytwarzanie odpadów jest niższe od średniej Unii Europejskiej. Zabiegał również o możliwości rozwoju dla biogazowni, które mogą pełnić ważną funkcję w systemie utylizacji odpadów organicznych. Dzięki jego staraniom jako jedną z dopuszczalnych form recyklingu odpadów organicznych uznano fermentację beztlenową (zgazowanie) w procesie której powstaje fermentat który może zostać przekształcony w nawóz organiczny oraz biometan.
Poseł Grzyb brał również udział w pracach nad dyrektywą o jednorazowych plastikach która wprowadziła ograniczenia w użytkowaniu oraz wprowadzaniu na rynek niektórych jednorazowych produktów z plastiku, takich jak jednorazowe talerzyki, kubeczki, sztućce czy opakowania na żywność. Dyrektywa ta wprowadza również wysokie cele selektywnej zbiórki butelek plastikowych. Poseł Grzyb postulował by zamiast natychmiastowego zakazu wprowadzania na rynek obligatoryjną selektywną zbiórką objąć również talerzyki sztućce czy kubeczki, finalnie jednak to rozwiązanie nie znalazło poparcia.
Gospodarka o obiegu zamkniętym to nie tylko odpady. Komisja Europejska złożyła również wniosek legislacyjny dotyczący zmiany rozporządzenia nawozowego. Rozporządzenie to ustala normy prawne dla ogólnoeuropejskiego wykorzystania substancji organicznych i bioodpadów do produkcji nawozów. Ustala również normy nowe zanieczyszczeń dla nawozów organicznych, mineralnych i organomineralnych. Głównym elementem sporu był poziom zawartości kadmu w nawozach fosforanowych, propozycja Komisji Europejskiej zagrażała istnieniu wielu producentów nawozów, w tym największych polskich producentów. W efekcie udało się doprowadzić do kompromisu, ustalając najbardziej ambitne na świecie normy zawartości kadmu w nawozach, możliwe jednak do spełnienia przez europejskich, w tym polskich producentów.
Zobacz również:
Litwa: rozpoczyna się trzydniowe posiedzenie Komisji Przemysłu Badań Naukowych i Energii PE
Biopaliwa nie należy zmieniać reguł w trakcie gry
Szkodliwy raport klimatyczno-energetyczny
Niekorzystne dla Polski głosowanie w sprawie wydobycia gazu łupkowego
Zmiany na rynku biopaliw – PE zdecydował o rozpoczęciu pracy od nowa
Artykuł ENERGIA – EKONOMIA – EKOLOGIA – BIOEKONOMIA – STOP SMOG – OZE pochodzi z serwisu Andrzej Grzyb.