Zmianę przyniosła nowelizacja ustawy o finansach publicznych, która w miejsce dotychczasowych sztywnych parametrów wprowadziła limity uzależnione od sytuacji ekonomicznej danej jednostki samorządu terytorialnego. Nowe przepisy są jednak bardziej restrykcyjne w przypadku większości jednostek samorządu terytorialnego. Prognozuje się, iż indywidualny limit rocznych kosztów obsługi zadłużenia średnio przyjmie wartości zdecydowanie niższe niż dotychczasowe 15%.
Zobacz również: http://jozefracki.blog.onet.pl – Co czeka pieszych po zmierzchu
Propozycja PSL zmierza do zagwarantowania aby limity były ustalone w sposób racjonalny, dokonując wzajemnego wyważenia takich wartości jak bezpieczeństwo finansowe i zdolność do inwestowania w przedsięwzięcia rozwojowe.
Zmiany dotyczą 4 grup zagadnień:
1. Poprawa racjonalności wzoru służącego do wyznaczenia dopuszczalnego poziomu zadłużenia danej jednostki samorządu terytorialnego:
1) wyłączenia z licznika wzoru wydatków bieżących poniesionych w związku z wypłatą odsetek, dyskonta i ewentualnej spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji;
2) uzależnienia wskaźnika od wartości dochodów własnych, nie zaś dochodów ogółem;
3) urealnienia możliwości zaciągania przez jednostki samorządu terytorialnego kredytów konsolidacyjnych i emisji papierów wartościowych z przeznaczeniem na spłatę wcześniejszych zobowiązań.
2. Powiązanie progu wydatków z wydatkami kwalifikowalnymi – stanowiące w szczególności podstawę do wyliczania wkładu unijnego.
3. Zmiany umożliwiające sfinansowanie inwestycji niezbędnych z punktu widzenia danej wspólnoty samorządowej. Proponuje się wyłączenie spod ograniczenia przewidzianego w art. 243 ust. 1 wykupów papierów wartościowych, spłat rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami i dyskontem, odpowiednio emitowanych lub zaciągniętych na potrzeby realizacji inwestycji, która:
1) jest niezbędna do dostosowania istniejącej infrastruktury do standardów określonych przepisami prawa powszechnie obowiązującego;
2) jest współfinansowana ze środków zewnętrznych (zarówno krajowych, jak i międzynarodowych) w wysokości nie mniejszej niż 30% kosztów kwalifikowanych, jeżeli inwestycja taka:
a) służy realizacji zobowiązań międzynarodowych Polski;
b) służy poprawie dostępności komunikacyjnej danego terenu.
4. Poprawa zdolności jednostek samorządu terytorialnego do absorpcji środków unijnych w nowym okresie budżetowania Unii Europejskiej. Proponuje się obniżenie progu współfinansowania powodującego wyłączenie zaciągniętych zobowiązań z limitu zadłużenia z obecnych 60% na 30%. Przeciętny poziom dotychczasowego współfinansowania projektów ze środków unijnych wynosił bowiem 55,4%
Źródło: http://jozefracki.blog.onet.pl