Zmianę przyniosła nowelizacja ustawy o finansach publicznych, która w miejsce dotychczasowych sztywnych parametrów wprowadziła limity uzależnione od sytuacji ekonomicznej danej jednostki samorządu terytorialnego. Nowe przepisy są jednak bardziej restrykcyjne w przypadku większości jednostek samorządu terytorialnego. Prognozuje się, iż indywidualny limit rocznych kosztów obsługi zadłużenia średnio przyjmie wartości zdecydowanie niższe niż dotychczasowe 15%.

Zobacz również: http://jozefracki.blog.onet.pl – Co czeka pieszych po zmierzchu 

Propozycja PSL zmierza do zagwarantowania aby limity były ustalone w sposób racjonalny, dokonując wzajemnego wyważenia takich wartości jak bezpieczeństwo finansowe i zdolność do inwestowania w przedsięwzięcia rozwojowe.

Zmiany dotyczą 4 grup zagadnień:

1. Poprawa racjonalności wzoru służącego do wyznaczenia dopuszczalnego poziomu zadłużenia danej jednostki samorządu terytorialnego:

1)      wyłączenia z licznika wzoru wydatków bieżących poniesionych w związku z wypłatą odsetek, dyskonta i ewentualnej spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń i gwarancji;

2)      uzależnienia wskaźnika od wartości dochodów własnych, nie zaś dochodów ogółem;

3)      urealnienia możliwości zaciągania przez jednostki samorządu terytorialnego kredytów konsolidacyjnych i emisji papierów wartościowych z przeznaczeniem na spłatę wcześniejszych zobowiązań.

2. Powiązanie progu wydatków z wydatkami kwalifikowalnymi – stanowiące w szczególności podstawę do wyliczania wkładu unijnego.

3. Zmiany umożliwiające sfinansowanie inwestycji niezbędnych z punktu widzenia danej wspólnoty samorządowej. Proponuje się wyłączenie spod ograniczenia przewidzianego w art. 243 ust. 1 wykupów papierów wartościowych, spłat rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi  odsetkami  i  dyskontem,  odpowiednio  emitowanych  lub  zaciągniętych  na potrzeby realizacji inwestycji, która:

1)      jest niezbędna do dostosowania istniejącej infrastruktury do standardów określonych przepisami prawa powszechnie obowiązującego;

2)      jest współfinansowana ze środków zewnętrznych (zarówno krajowych, jak i międzynarodowych) w wysokości nie mniejszej niż 30% kosztów kwalifikowanych, jeżeli inwestycja taka:

a)      służy realizacji zobowiązań międzynarodowych Polski;

b)      służy poprawie dostępności komunikacyjnej danego terenu.

4. Poprawa zdolności jednostek samorządu terytorialnego do absorpcji środków unijnych w nowym okresie budżetowania Unii Europejskiej. Proponuje się obniżenie progu współfinansowania powodującego wyłączenie zaciągniętych zobowiązań z limitu zadłużenia z obecnych 60% na 30%. Przeciętny poziom dotychczasowego współfinansowania projektów ze środków unijnych wynosił bowiem 55,4%

Źródło: http://jozefracki.blog.onet.pl